San Juan Del Sur, Granada, Isla Ometepe - nå er vi ordentlige backpackere!

Siden sist dere hørte fra oss, er det mye vi har rukket og mange steder vi har sett!

Forrige lørdag (den 4.januar), dro vi fra Tranquillo Backpackers i Santa Teresa kl. 06.00 på morgenen, sammen med Joni (takk gud, for vi fulgte etter alt han gjorde helt frem til vi var fremme på hostelet) med destinasjon San Juan Del Sur. En del fra samme hostel som oss dro dagen før oss, og de hadde brukt 16 timer på reisa, så vi var forberedt på en lang reise!! Etter buss x2, ferge, buss x2 var vi fremme på grensa mellom Costa Rica og Nicaragua. På grensa fant vi et par som reiste, og som også skulle til samme sted som oss - og jenta kunne spansk (siden hun var fra Spania), så vi hang oss på de. Kjekke greier!

San Juan Del Sur var mer "turistisert" enn Costa Rica, selgere på gata osv, men billigere også! Veldig greit for oss i grunn. Byen er egentlig bare en strandby, og det var jo det vi kom fra - så vi ville egentlig bare videre for å gjøre litt ting! Vi er tross alt ikke på en charterferie her :-)

Men, vi ble der i noen dager - blant annet for å få med oss  Funday Sunday... For meg var den ikke så Funday. Det var en barcrowl, som startet på dagen, i solen - så for meg ble det en tidlig kveld!

På Tirsdag dro vi opp til Granada, den nest største kolonibyen i Nicaragua. Fargerike bygninger overalt, ingen høye skyskrapere, bare farge og kultur! Fint sted!

Vi fant frem Lonely Planet boka, et hostel som ble anbefalt der, sjekka inn for 5 dollar hver på ei dorm - så rett ut med kart og kamera for å oppdage byen! Jaggu er vi turister.

Katedraler, gikk opp i en kirke med utsikt over hele byen, vi gikk i de lokale markedene (fytti, der er det mye jalla!), og vi var også å så hvordan de lager sigarer her i Nicaragua!

En liten gutt lagde en blomst til Karoline! Ååå

Tar restene da ... Heheh

Standard turistbilde, tommel opp :-)

Her lager hun dama her sigarer!

Hostelet vi sov på var ikke et av de beste, det var SÅ mye lyd - sent på kvelden og tidlig på morgenen - så tidlig neste morgen sjekket vi ut, tok sekkene på ryggen OG på magen. Gikk ut på gata, prøvde å navigere oss frem i gatene i Granada til bussholdeplassen, men vi endte opp med å bli fulgt av en soldat til bussen. Kom oss på, stod som sild i tønne i 2 timer frem til Rivas - der blant annet en gutt tisset ut av vinduet. Så kom vi på en sykt ustø båt, der vi var nervøse for at bagasjen skulle falle ut i vannet, MEN vi kom oss i god behold i land på Isla Ometepe - sjekket inn på et hostel og meldte oss opp til topptur til den største vulkanen dagen etter.

SÅ det ble en tidlig kveld på oss, dårlig søvn - fordi sengene var akkurat som å sove på et gulv ... Vi våknet opp 6 dagen etter, spiste en stor god frokost og ei kopp kaffe - og kom oss med en buss til bunn av vulkanen.

De første 45 minuttene var veldig greie, akkurat som å gå i skogen i Norge, men så startet stigningen, OG DET VAR HARDT og svetta rant og rant og rant, det stoppa aldri. Når vi var på 500 meter over havet da så vi mørkt på det, og tenkte at vi skulle hvertfall IKKE gå til toppen. Men så kom vi oss til 1000 meter over havet, der resten av gruppa skulle snu og ned igjen - så fikk vi plutselig ny energi (som for meg varte i 10 minutter), og da gikk vi mot toppen. De første 200 stigende metrene gikk helt OK, men så startet det med steiner, sand, og rett opp - jeg var så sliten at guiden måtte ta sekken min, hoho.

MEN til slutt var vi på toppen av den største vulkanen på 1640 meter over havet! Wiii. Det var så mye skyer der oppe at vi ikke kunne se noe, men høyt oppe var det hvertfall :-)

Husker dere i fjor i Thailand da jeg fant ut skrekken min for trapper? OKEI, når vi skulle starte å krabbe nedover vulkanen var det 100 ganger værre! Jeg var så redd. Og Karoline gikk lett som bare det, endte opp med noen sår på beina og et hissig gnagesår :-) Nesten helt ned til 1000 meter holdt jeg guiden i hånden som en gammel dame. Høyder altså!
På vei ned åpnet utsikten seg, og vi så utover hele øye! Fy søren, den utsikten var verdt all svetta og melkesyra :-)

I dag bestemte vi oss for å komme oss opp til Managua, i håp om at sengene er bedre her!! Flybillett er bestilt til Corn Islands i morgen, og vi gleder oss som noen små unger! :-) Da skal det dykkes!!
Håper dere koser dere hjemme i Norge, vi holder dere oppdaterte hvor enn vi er!

Klem fra Nicaragua

Én kommentar

Marte

11.01.2014 kl.11:05

Åå, det høres ut som dere har det bra! Kos dere masse, er bare litt misunnelig :-) Klem

Mamma og pappa

11.01.2014 kl.18:19

Blir helt nervøs når jeg ser at dere har vært der hvor det er så kjempebratt ,kjenner suge bare jeg tenker på det. Men det gikk jo bra da .blir spennende nå når dere kommer ut til øya hvor dere skal dykke ,men pass dere da