Vakre Guatemala for backpackere med maur i rumpa

Jeg m innrmme at jeg ljugde p forrige innlegg fra Little Corn, nr jeg sa at vi skulle reise dagen etterp - vi ble et par dager. Men, det var egentlig rett og slett bare fordi vi bommet p flytidene. To stk dumme jenter har vrt der i to og en halv uke, og har ikke sjekket flytidene engang.

Fr vi dro fra ya hadde vi et sprsml som vi mtte ha svar p. Det var hvorfor de lokale fra den siden som vi ikke bodde p bare snakket spansk (ikke Creol som er sprket p ya), hvorfor de var mrkere og hvorfor ikke se lokale fra den siden vi bodde p snakket med de fra den andre siden. Dette spurte vi noen av de lokale vennene vre om svaret p! Det viser seg at de som snakker spansk har kommet til ya lenge etter de andre fra andre steder (p en mte innvandrere), det er ikke engang et tema at de skal snakke sammen. Det er s vanskelig forklare, men er det ikke ille at p en y som er 3,5 km lang - finnes det et S stort raseskille?
I ettertid har vi ogs lest oss opp p historien til Corn Islands - som er veldig interresant! Pirater, Europeere, mye svensker. Herregud, n fikk jeg oss til hre trasige ut, Karoline, ups.

S n er denne ...

... Byttet ut med denne!

Uansett kom vi oss vekk fra vr lille paradis y - inn til Managua igjen. Der vi ble stuck i to netter, p grunn at de p hostelet ikke ville hjelpe oss med bussen! S vi brukte dagene vre der godt, hadde lange turer p supermarkedet som har alt (!) - s endelig fikk vi laget vre egne gode middager :-) Vi hadde ogs noen turer p Galerias som visst nok er Nicaraguas beste og mest eksklusive kjpesenter, stappa av merkebutikker. Kan tenke dere vi flte oss som noen dasser, Nicaene kom alle i fine klr og hye sko - og ikke minst s stelte ut, og der gr vi tuslende med flippflopper og godtbrukte klr. Vi er tross alt backpackere da!
Uansett fikk vi et etterlengtet mte med sofaene i interirbutikken - AH, komfort!!

Nr vi endelig hadde ftt en bussbillett, greide vi nesten misse den. Taxien skulle kjre oss fra hostelet kl 4.15 ned til busstasjonen.
Kl 4.11 vknet jeg, ante fred og ingen fare - fr jeg s p klokka. Utrolig nok stod vi utenfor hostelet vrt kl 4.17 med sekker pakka og klr p! Eggefrokosten vi hadde tenkt oss, kunne vi se langt etter.

Etter en iskald busstur i 15 timer, med kun stopp p grensene - var vi fremme i San Salvador (hovedstaden i El Salvador). Vi s rundt oss, alt s veldig vestlig ut der - som vi oversetter til dyrt, det har ikke vi backpackere budsjett til! S, morgenfugler som vi har blitt (den siste uka hvertfall), stod vi likegreit opp kl 5 og kom oss p en buss til Guatemala, helt ned til Antigua.

Selv om vi hadde reist hele dagen, var vi klare for vrt frste mte med Guatemala. Heldigvis hadde folk advart oss om temperaturfoskjellen - s vi var klare med gensere, bukser og jakker!

Antigua er en gammel ruinby. Tidligere var dette hovedstaden i en del av Mexico og Guatemala. I Antigua har de alltid vrt veldig opptatt av tradisjoner, religioner og utdannelse - s det er massevis av kirker, universiteter osv. Men fordi byen er lokalisert i et omrde der det fr var jordskjelv veldig ofte - mtte byen hele tiden bli bygget opp igjen. Til slutt flyttet hovedstaden opp til Guatemala City - og det er i ettertid at Antigua har blitt en spass spesiell ruinby, der de vedlikeholder bygningene, men ikke alt. Det var skoletimen deres for i dag!

At Antigua er en vakker by er det ingen tvil om. Fargerike bygninger, brostein, veldig karakteristisk arkitektur! :-)
Og jeg m jo ikke glemme markedet! Himmel, der var det mye fint. Sekker, vesker, trommer, malerier, klr, sko - og alt med Guatemalastil.

Vi tok oss en selvstendig guidettur rundt p egenhnd - og vips, dagen etter var vi jaggu p reisefot igjen.

N gikk turen til Lago de Atitlan, som er mellom-Amerika sin dypeste innsj - og er omringet av vulkaner! Nr bussen var p toppen av fjellet, og vi fikk utsikten perfekt mot innsjen og vulkanene - utrolig fint!

Det som var, er det at det er veldig mange forskjellige byer rundt den innsjen - og med Lonely Planet boka pekte vi ut en tilfeldig av de byene. Vi valgte San Marcos.
Dersom det hadde gtt an skru tiden tilbake og endret, hadde jeg gjort det mer enn gjerne!!

Vi gikk av bten som satt oss av i San Marcos. Gikk opp en trang gate. Det var akkurat som komme inn i et eventyr! Alle menneskene som var der hadde tydeligvis tatt seg en tur i besteforeldrenes kostymekiste fr de dro dit, de gikk med glitrende vester, bnd rundt hodet (som pirater), noen hadde sabeler, en hadde alverer - det var helt absurd.
India er det strste kultursjokket vi har hatt - men tro meg, det her kommer som en god nummer to.

Bedre ble det ikke at en mann skulle ta oss med bort til hostelet han jobbet p, som var byens beste. Han viste oss inn p en dorm, sa vi skulle betale - han skulle hente vekslepenger til oss, tror du ikke han stakk av med 40 av vre dollar. S satt vi stuck der, du kan ikke kalle det en dorm engang. Fire murvegger, et blikktak (og Guatemala er kaldt!!), mange senger som var som ligge p murstein. Vannet virket ikke, s vi fikk ikke gtt p do, ikke dusjet. Karoline fikk larve i maten, resten ble spist opp av de 100 fluene som vi hadde i maten vr.

Kort sagt ble det for mye for oss! Det er greit vre alternativ, det er ikke det - men det m da vre grenser.

Vi pakket oss inn i bukser, flere lag med gensere og la oss i lakenposene i hp om sovne - det skjedde ikke. S tidlig dagen etter var sekken pakket og p ryggen, og vi flyttet oss videre til San Pedro som er p andre siden av innsjen.

Vi fikk oss et sted bo, og hoppet i dusjen - VARMT VANN! Det og det se normale folk, var toppen av lykke :-)

P San Pedro tok vi oss en ridetur langs vulkanen. Okei, jeg har ridd en gang fr. Med Karoline. Jeg synes igrunn hester er litt skumle, de er s store og tunge, og jeg vet ikke hva de tenker!

Uansett, vi setter oss opp p hestene, skal til g! Da slr hesten min seg vrang, og jeg detter nesten av! For en start.... Men etter litt tid sammen med hesten ble jeg plutselig litt venn med hesten. P tilbakeveien trava vi tilogmed! , det var gy! Det skal vi gjre en gang til - bare neste gang skal vi lpe! Ha.

Etter 1 time p hesteryggen kom vi frem til et utrolig fint utsiktspunkt. Det skal sies at Guatemala er et utrolig fint land, ingen tvil!

Karoline har ogs hatt noen danseshow for meg, hun har nemmelig lrt seg Nicaragisk dansing! Akkurat som sitte hjemme i godstolen se p "So you think you can dance". Nei, keg mente "Dirty dancing". Herlig!!

Dagen etter startet vi dagen med tur opp til Indian Nose, som er et fjell p 2800 moh. Der vi p toppen s over p alle vulkanene. Fy sren, for en utrolig natur!!

Allerede 10 minutter opp i fjellene angret vi oss p hva vi hadde blitt med p. Vi hadde tydeligvis glemt hvor mye vi sleit opp vulkanen i Nicaragua? Men etter mye svette, mye klaging og med en sneglefart stod vi utrolig nok p toppen!?

Og bare for gjre det litt vrre for meg, var det en skrpelig bratt trapp som frte oss til topps - men en gladnyhet er at jeg tror jeg har greid dempe skrekken min for bde trapper og hyder. Hurra for meg!

Bare for understreke at vi har en rakettfart i rva n, s dro vi morgenen etter vr topptur til Indian Nose - til Lanquin, eller Semuc Champey (er s vanskelig forst alt p spansk, hoho). Som bare var en 16 timers reise. Peanuts!

Grunnen til at vi har en umenneskelig fart n, er fordi vi fr besk fra Norge flygende til Mexico 15. februar!! Wihu.

I Semuc Champey bodde vi p et slags kologisk hotel kalt Utopia, og det l midt inne i den tropiske skogen mellom hye fjell - der vi hadde en elv rennende rett nedenfor. Herregud, for et deilig sted! Vi har funnet ut at der skal vi starte en rehab-avdeling, og f hele kjendisverden til komme dit. Gullgruve!!

En av dagene tok vi oss en haik p egenhnd, langs elva, opp i skogen og bort til et omrde med flere platet med ferskt, krystallklart vann - det m vre noe av det fineste jeg har sett! S vi hoppet ute i vannet og svmte litt rundt der. Herlig.
Kveldene p Utopia var felles middag med alle som bodde der - veldig campflelse, men avslappende.

I gr tok vi en 13 t. reise p verdens trangeste shuttle, hit til Flores :-)

I Guatemala gr de lokale damene kledd s fint! De er pyntet opp i tradisjonelle kjoler. Guatemala er ogs vulkanenes land, s overalt er det vulkaner rundt! Mellomamerikas hyeste p 6000 moh. er her :-) Nei, utsikten er nesten magisk hvor enn vi er! Langs gatene er det kaffekere, avokadoer henger i trrne, gatemusikanter spiller, hundene er der uansett hvor du er - den eneste vi sliter med, den er den valutaen.

Vi har ogs inngtt en avtale om alle pengene som vi sparer inn p dagsbudsjettet hver dag - skal vi bruke p dykking!! S n spares det!

Og til foreldrene vre: Vi er i full gang med ske p skoler :-)

Hper dere savner oss, klem fra Guatemala